Project Capaciteitsuitbreiding Coentunneltracé
Het project Capaciteitsuitbreiding Coentunneltracé betreft een DBFM-contract (Design, Build, Finance, Maintain) met een looptijd van 30 jaar en een totale waarde van bijna € 595 miljoen.
Coentunnel Company bestaat uit Arcadis, Besix, CFE, Dredging International, Dura Vermeer Groep, TBI Bouw (vertegenwoordigd door Haverkort Voormolen) en Vinci.
Het contract behelst het bouwen van de tweede Coentunnel, toeleidend wegenstelsel, bijbehorende kunstwerken en de verkeers- en tunneltechnische installaties alsmede de renovatie van de bestaande Coentunnel.
Coentunnel Company financiert de werkzaamheden zelf en zal tot 2037 het gehele systeem onderhouden. Tijdens deze onderhoudsperiode zal Rijkswaterstaat het consortium betalen door middel van een beschikbaarheidsvergoeding, gebaseerd op het werkelijk beschikbaar zijn van het wegsysteem voor de weggebruikers.
Bijdragen
Vanuit Waternet geef ik namens het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht wateradvies (o.a. waterkwantiteit / waterkwaliteit / waterkeringen) op het project van de 2e Coentunnel en de Westrandweg.
Bij de noordelijke toerit van de 2e Coentunnel ligt een waterkering die door de bouw van de 2e Coentunnel moet worden verlegd. Het bestuur van het hoogheemraadschap moet hier goedkeuring voor verlenen en ik verzorg daarvoor het bestuurlijke traject.
Daarnaast beoordeel ik samen met de keurvergunningverlener de waterhuishoudkundige inrichting rond het hele traject van het project van de 2e Coentunnel en Westrandweg.
Ons bureau heeft in de Tenderfase deelgenomen aan variantenstudies en heeft op basis van VO ramingen gemaakt voor de aanpassingen en nieuwbouw van de aansluitende kunstwerken en geluidschermen A10 en A8.