Project De Westrandweg
"Betonnen huzarenstukje dwars door havengebied Amsterdam", kopte de Cobouw op woensdag 25 november 2009.
Vanaf 2012 loopt de Westrandweg ca. 2 kilometer parallel boven de bestaande Basisweg, dwars door het havengebied van Amsterdam en aansluitend op de Tweede Coentunnel. De Westrandweg is een onderdeel van de "Capaciteitsuitbreiding Coentunneltracé", eveneens een project op deze site.
De Westrandweg behelst een 10,3 km lange verbinding vanaf Knooppunt Raasdorp tot aan de Tweede Coentunnel. In het tracé liggen 11 kunstwerken waaronder een fly-over (kunstwerk 520) van 3,3 kilometer op een hoogte van 12 meter boven de huidige Basisweg.
Een ander tot de verbeelding sprekend kunstwerk is de kruising over de Haarlemmerringvaart door prefab liggers met een lengte van 60 meter. Nog niet eerder zijn liggers van dergelijke afmetingen in Nederland toegepast.
Verder worden er 4300 funderingspalen weggeslagen, 65.000 m3 in situ beton verwerkt, 50.000 m3 prefab beton, 850 prefab liggers, 125.000 m2 brugdek en 190.000 ton asfalt verwerkt. Daarnaast wordt nog 2,2 miljoen m3 grond verzet.
Bijdragen
Opdrachtnemer Combinatie Westpoort bestaat voor 70% uit van Hattum & Blankevoort; en voor 30% uit de Combinatie KWS-Boskalis.
De kunstwerken zijn uitbesteed aan van Hattum & Blankevoort; het GWW werk is uitbesteed aan de Combinatie KWS-Boskalis.
Sinds juni 2009 ben ik als werkvoorbereider betrokken bij het project Westrandweg.
Het betreft hier een Design & Construct project waarbij mijn werkzaamheden zich richten op het gedeelte tussen Knooppunt Raasdorp en de Haarlemmerweg (N200).